راهبند فنسی (راهبند نردبانی) چیست؟
راهبند فنسی (راهبند نردبانی) وسیله ای بسیار کاربردی است که نیاز ضروری زندگی مدرن امروزی است. شاید فکر کنید این حرف ها اعتراف است، اما به نقش پر رنگ این وسیله در رفاه زندگی ما پی خواهید برد. اولین راهبند برای عبور خطوط بین راه آهن و جاده ساخته شد، به طوری که قبل از عبور قطار از تقاطع، راهبند نردبانی راه را می بندد و از خطر جلوگیری می کند.
اما کم کم با گذشت زمان و به دلیل افزایش جمعیت، خیابان ها، مراکز عمومی و محل زندگی مردم با مشکلی به نام هرج و مرج مواجه شد. در زندگی پیشرفته امروزی خودروها به صورت پیاپی در خیابان ها، مراکز خرید و مجتمع ها در حال رفت و آمد هستند که باید برای حل این مشکل و کنترل عبور و مرور باید از وسیه ای استفاده کرد تا این رفت و آمدها را کنترل کرد. این موضوع در نهایت منجر به مشکلات زیادی از جمله اتلاف وقت و ناامنی خواهد شد. در این زمان، راهبندها در شهرها، مناطق مسکونی، تجاری و خدماتی جای خود را پیدا کرده و به سرعت در پارکینگها، بیمارستانها، مجتمعهای آپارتمانی و غیره به کار گرفته شده اند. در این حین مهندسان و طراحان صنعتی کشور عزیزمان از این قضیه مستثنی نبوده و شروع به طراحی و ساخت راهبند ایرانی نمودند.
میزان ترافیک هر یک از این دستگاه ها در بازه های زمانی مشخص با یکدیگر متفاوت است. هر کدام از این دستگاه ها با گارانتی های فروش و خدمات پس از فروش متفاوتی عرضه می شوند و به همین دلیل قیمت خرید هر کدام از آنها با قیمت های متفاوتی در بازارهای مربوطه عرضه می شود. در طول هر سال نوسانات بازار ارز و خرید و فروش این دستگاه ها از خارج از کشور نیز هزینه خرید آنها را تغییر می دهد و به همین دلیل نمی توان قیمت راهبند را به صورت ثابت در نظر گرفت.
راهبند ایرانی با تیرک فنسی نردبانی
راهبند ایرانی بازویی با تیرک فنسی یا نردبانی، گیت خودرویی است که قابلیت کنترل تردد وسایط نقلیه ، افراد و برخی از حیوانات را دارد.این نوع بوم (تیرک) قابل نصب بر روی راهبند الکتروموتور گیربکس PRBV17G و راهبند الکتروهیدرولیک PRBV17H پاسارگاد می باشد. در برخی سازمان ها و مراکز روش هایی وجود دارد که حرکت افراد یا حتی برخی از حیوانات و وسایل نقلیه را به طور همزمان کنترل می کنند.
راهبند تیرک نردبانی یک دروازه به ارتفاع 120 سانتیمتر تشکیل می دهد که قابلیت کنترل تردد افراد و برخی حیوانات رابطور همزمان دارا میباشد. و این نوع بوم (تیرک) را می توان بر روی انواع راهبند های موتور گیربکسی – هیدرولیکی سوار نمود لذا مستلزم تنظیم سیستم بالانسینگ گشتاور تیرک است بدلیل اینکه این نوع تیرک از تیرک ساده سنگین تر است و در حقیقت حدود 3 تا 4 برابر وزن تیرک ساده را دارا می باشد بنابراین سیستم گشتاور باید توانایی بالانس کردن آن را دارا باشد تا موتور و گیربکس (قوای محرکه راهبند ) دچار مشکل نشود . تیرک های نردبانی با مکانیزم های مختلفی طراحی و ساخته شده اند. کارایی این مکانیزم ها بستگی زیادی به طراحی آن دارد به این صورت که دو پارامتر اصلی استهلاک اجزاء در باز و بسته شدن های مکرر .
پارمتر دیگر وزن کلی این نوع تیرک است به منظور کاهش وزن کلی تیرک مجبوریم از پروفیل و ورق های آلومینیومی استفاده کنیم همانطور که می دانیم فلز آلومینیوم در مقابل سایش ضعیف است بنابراین این مطلب باید در طراحی تیرک در نظر گرفته شود که مکانیزم تیرک یک مکانیزم فوق العاده نرم و کم سایش باشد. اولین و رایج ترین راه برای انجام این کار استفاده از نوعی درب اتوماتیک (لوله ای یا کمکی …) است، اما دو مشکل عملکردی در این روش وجود دارد که مدت کوتاهی پس از راه اندازی سیستم ظاهر می شود:
- کاهش عبور انواع درب برقی که باعث استهلاک سریع سیستم درب بازکن پس از مدت کوتاهی کارکرد می شود.
- حساسیت زیاد به درب ها (که در بیشتر موارد منجر به تعویض کل درب می شود) هنگام برخورد وسایل نقلیه
ویژگیهای تیرک فنسی یا نردبانی
ارتفاع نرده های عمودی در این نوع ستون ها یک متر و فاصله بین آنها از 15 تا 50 سانتی متر بنا به درخواست مشتری با استفاده از دو دستگاه در دو طرف می باشد. در ستون های پاسارگاد محدودیت ترافیکی وجود ندارد و در صورت برخورد با خودرو، شفت دستگاه یا براکت شافت حداکثر تعویض می شود که هزینه بسیار کمتری نسبت به تعویض درب دارد. قیمت راهبند بالابر برقی با این نوع تیر نسبت به راهبند بالابر برقی تیرک ساده گرانتر است.
راهبند فنسی با حفاظ دیواری وسیله ای است که در صورت نیاز و در صورت اجازه از طریق سیستم نگهبان دیوار راه را بسته و باز می کند. استفاده از این محصول در ورودی بیمارستان ها، ارگان های دولتی، دانشگاه ها و سایر اماکن و حتی مجتمع های مسکونی است که تحت نظارت و کنترل نگهبان و فرد حاضر در ساختمان می باشد. این محصول معمولا با کنترل از راه دور بالا و پایین می شود. امروزه در ساختمان های واقع در سطح شهرها و مناطق. پس از اتمام مراحل ساخت، ابتدا پیمانکار اقدام به خرید و نصب حفاظ جهت جلوگیری از ورود افراد می کند. دلیل استفاده از راهبند فنسی در اماکن دولتی مسائل امنیتی است. امروزه از موانع فنسی در ورودی بسیاری از مراکز خرید، ادارات، سازمان ها و بیمارستانها در سطح شهر استفاده می شود. هدف از راه اندازی راه بند فنسی جلوگیری از عبور و مرور وسایل نقلیه غیرمجاز و افزایش ایمنی است که در ابعاد و طرح های مختلف ساخته شده اند تا بتوانید بر اساس عرض مسیر و شرایط نصب مدل مناسب را انتخاب کنید. راهبندهای نردبانی یا فنسی بر اساس نوع سیستم محرکه به دو گروه الکترومکانیکی و هیدرولیک تقسیم می شوند. هر یک از این دو ویژگی های عملکردی خاصی دارند و برای استفاده در شرایط کاری خاص مناسب هستند.
چرا استفاده از راهبند فنسی یا نردبانی ضروری است؟
راهبندها می تواند حرکت افراد و برخی حیوانات را کنترل کند و در برخی سازمان ها و مراکز راه هایی وجود دارد که حرکت افراد یا حتی برخی حیوانات و وسایل نقلیه را به طور همزمان کنترل می کند. اولین و رایج ترین راه برای این کار استفاده از درب اتوماتیک (لوله ای، ریلی و …) است. اما دو مشکل عملکردی در این روش وجود دارد که پس از مدت کوتاهی از کارکرد سیستم ظاهر می شود و آنها عبارتند از:
- محدودیت تردد انواع درب های اتوماتیک که باعث استهلاک سریع سیستم درب بازکن پس از مدت کوتاهی کارکرد میشود.
- حساسیت زیاد به درب ها هنگام برخورد وسایل نقلیه(که در بیشتر موارد منجر به تعویض کل درب می شود)
ارتفاع نردههای عمودی در این نوع تیرک ها یک متر و فاصله بین آنها از ۱۵ تا ۵۰ سانتی متر بنا به درخواست مشتری می باشد، لازم به توضیح است که شفت نردبان حداکثر تا ۵ متر قابل تهیه می باشد. و اگر عرض مسیر بزرگتر باشد، باید از دو دستگاه ساخته شود. می توان از هر دو طرف استفاده کرد. سد معبر پاسارگاد هیچ محدودیتی ندارد و در صورت برخورد خودرو، شفت دستگاه یا براکت شفت شدید تعویض می شود که هزینه بسیار کمتری نسبت به تعویض درب دارد.
نصب راهبندهای نردبانی چگونه است؟
نصب ریل های نردبانی آسان است و تقریباً زمان نمی برد. البته لازم است محل نصب با توجه به نوع آن آماده شود. در غیر این صورت نیاز به زمان بیشتری دارد. با توجه به استفاده روزافزون از راهبند نردبانی، نیاز به تعمیر آنها امری طبیعی و ضروری است. شرکت درب های اتوماتیک پاسارگاد با بیش از ده سال سابقه در زمینه مشاوره، نصب و تعمیر راهبند اتوماتیک، با به کارگیری تکنسین های مجرب توانسته است خدمات ایمن و حرفه ای را به شما عزیزان ارائه دهد.
در راهبند نردبانی الکترومکانیکی، نیروی موتور الکتریکی که از طریق جعبه دنده به میله منتقل می شود، برای حرکت میله استفاده می شود، اما در یک راهبند فنسی هیدرولیک نیروی مورد نیاز برای حرکت میله از فشار روغن داخل سیلندر توسط یک موتور الکتریکی تامین می شود و توسط پمپ هیدرولیک تنظیم می شود. در تمامی موانع از فنر برای جبران وزن تیر استفاده می شود. به دلیل استفاده از فنر تعادل نیروی مورد نیاز برای حرکت میله کاهش یافته و در نتیجه ابعاد سیستم محرک و مصرف انرژی سیستم محرک کاهش می یابد. انتخاب راهبند مناسب برای هر پروژه به پارامترهایی مانند جریان ترافیک، عرض خط و شرایط آب و هوایی در محل نصب بستگی دارد. انواع راهبندهای نردبانی توسط شرکت پاسارگادگیت در زمینه درب اتوماتیک تولید و به بازار عرضه می شود.
قیمت راهبند تیرک نردبانی به عوامل زیر بستگی دارد
- ابعاد ستون
- جنس فولاد راهبند
- قابلیتهای کنترل راهبند
- گواهینامه تست ضربه
این یکی از سادهترین راه ها برای کنترل ترافیک وسایل نقلیه استفاده از راهبند است. اما از راهبندهای نردبانی در مناطق بیمارستانی و … استفاده می شود. با توجه به نیاز به نیروی انسانی برای کنترل این مانع که البته سرعت عملکرد آن را کاهش می دهد، استفاده از این مانع رو به کاهش است.
همچنین زمان باز شدن راطول بوم، گیربکس، نوع موتور، تابلو فرمان، قیمت راهبند نردبانی رامشخص می کند. قیمت راهبند ایرانی نردبانی بر اساس نوع کارکرد و سطح کارکرد تعیین می شود و قیمت انواع هیدرولیک بالاتر از مدل های الکترومکانیکی می باشد. فراموش نکنید برند و کشور سازنده نیز بر قیمت گذاری تأثیر دارد.