استفاده بهینه از دستگاه راهبند پاسارگاد: بهطور کلی راهبند ایرانی یا گیت خودرو در معرض برخورد و تصادف انواع وسایط نقلیه می باشد که بیشترین این برخورد ها با بوم، اهرم یا تیرک راهبند است. در راهبند های پاسارگاد با توجه به اینکه از پروفیل آلومینیوم آلیاژی با سطح مقطع قوطی 64*38 میلیمتر استفاده شده، تهیه و جایگزینی تیرک آسیب دیده با نوع بسیار ساده و ارزان قیمت و در اسرع وقت می باشد.
برخوردهایی که با راهبندهای پاسارگاد انجام می شود معمولا از نظر محل برخورد به صورت ذیل است:
برخوردهایی که با راهبندهای پاسارگاد انجام می شود معمولا از نظر محل برخورد به صورت ذیل است: این 3 دسته از نظر آمار برخورد به شرح ذیل است:
1- برخورد با تیرک: 80% برخوردها با تیرک راهبند است که با توجه به سیستم ضربه گیر تیرک تا حدود 15 درجه انحراف تیرک آسیب نمی بیند ولی بیشتر از آن از انتهای ناودانی ساپورت تیرک خم شده یا می شکند.
2- برخورد با تیرک و ناودانی نگهدارنده آن: 15% موارد برخورد با ناودانی نگهدارنده تیرک است. اگر برخورد در فاصله 50 یا 60 سانتیمتری از دستگاه راهبند اتفاق بیفتد تا 15 درجه زاویه انحراف باعث آسیب به تیرک یا ناودانی نمی شود ، اما بیش از این باعث خم شدن ناودانی نگهدارنده تیرک می گردد . این ناودانی نقش فیوز مکانیکی را دارد به این معنی که در هنگام وارد آمدن ضربه ناودانی خم می شود که ضربه به داخل دستگاه منتقل نگردد و به هیچ عنوان بریده نمی شود. چون بریده شدن ناودانی به معنای افتادن تیرک روی وسایط نقلیه یا نفری که از زیر آن رد می شود است.
3- برخورد با خود دستگاه راهبند: 5% از موارد برخورد با خود دستگاه راهبند است. همانطور که در ابتدا توضیح داده شد با توجه به اینکه بیشتر برخورد ها با تیرک دستگاه می شود و باعث شکست و خمش آن می گردد. ارتباط این اتفاق با نحوه استفاده صحیح از راهبند در روش تعمیر یا تعویض قطعات آسیب دیده (مهمترین آن تیرک) می باشد. در بیشتر موارد (70%) کاربرها با اتصال مجدد قسمت شکسته توسط قطعات آلومینیومی یا آهنی و یا صاف کردن حدودی تیرک خم شده سعی در اصلاح و تعمیر آن می کند این کار بیشترین آسیب را به دستگاه راهبند رسانده و همچنین بیشترین خطر را در شکستن مجدد تیرک و سقوط آن روی وسایط نقلیه و یا حتی نفراتی که از زیر آن رد می شود دارد.
اتصال هرگونه اهرم اضافی به تیرک باعث بهم خوردن بالانس تیرک با فنر داخل دستگاه می شود و این امر استهلاک شدید گیربکس راهبند را به همراه دارد.
همچنین کوتاه کردن تیرک بیش از 50 سانتیمتر باعث بهم خوردن بالانس تیرک با فنر داخل دستگاه شده و همان استهلاک شدید را در گیربکس و اهرم بندی ایجاد می کند. بنابراین وفپقتی که یک بار تیرک راهبند مورد برخورد قرار گرفت و به هر علت کاربر مایل به تعویض آن نبود می تواند تیرک را برگردانده و از سر دیگر آن روی ناودانی نگهدارنده نصب کند و ازآن استفاده نمایدتا زمانی که این طرف نیز خم شده یا بشکند. در این مورد حتما تیرک آسیب دیده باید تعویض شود و طول آن نیز به اندازه تیرکی که هنگام نصب روی راهبند استفاده شده ، باشد.